Známá tvář soutěže
Deloitte Technology Fast 50

Kiwi.com
Stačila jedna cesta, aby se zrodil nápad na nový byznys

Jestli má nějaký startup šanci na úspěch, pak ten, který dotáhne k dokonalosti věc, kterou běžně řešíme. Aby se ale dostavil úspěch velkých rozměrů, je potřeba najít mezeru na trhu. Jako se to podařilo Oliverovi Dlouhému, zakladateli společnosti Kiwi.com.

Příběh o firmě, která vznikla proto, že její zakladatel (vy)řešil relativně běžný problém, dnes zná snad každý. Bez něj by ale společnost Kiwi.com, na startu ještě SkyPicker, nevznikla.

Píše se rok 2011 a Oliver Dlouhý hledá pro cestu do Porta nejlevnější letecké spojení. Vyhledávače mu ale nabízejí jen letenky, které jsou příliš drahé. Sám proto začne složitě kombinovat dopravce, aby ušetřil několik tisíc. Výsledek? Osm tisíc v kapse! A nápad na nový byznys v té druhé.

Abych mohl vyřešit problém, musím ho nejdříve pochopit. A abych ho správně pochopil, je nejlepší zažít ho na vlastní kůži.
Oliver Dlouhýzakladatel Kiwi.com

Zpátky z oblohy na zem, pohádka s happyendem to zpočátku nebyla. Oliver Dlouhý nebyl rozený programátor, ale samouk s kódovacím minimem, který se práci s technologiemi učil za pochodu. Chytrý algoritmus ani srovnávače cen dnes už asi nikoho nepřekvapí, tenkrát ale šlo o velký krok. Oliverův nápad měl přidanou hodnotu, algoritmus Kiwi.com na rozdíl od konkurenčních modelů začal vyhledávat nejlevnější letenky i mezi nabídkami lowcostových aerolinek, které mezi sebou nemají uzavřenou partnerskou smlouvu. Výsledkem pak byla letenka za cenu až několikanásobně levnější, než kdyby byla zakoupena běžnou cestou. Pro mladé lidi a nadšené cestovatele ideální.

Člověk musí mít stále pocit, že mu něco uniká, jinak nemá motivaci inovovat a zkoušet nové věci, říká Oliver Dlouhý.

Vyhledávač letenek Kiwi.com se prakticky ihned po spuštění v roce 2012 umístil v prestižním žebříčku New York Times mezi top 10 nejužitečnějšími weby pro cestovatele. O rok později už firma prodávala letenky. Stačilo jen pět let na trhu, aby vygenerovala obrat přesahující 8 miliard korun ročně. A zatímco v roce 2017 se přes vyhledávač Kiwi.com denně zrealizovalo kolem 6 500 rezervací denně, o dva roky později to bylo už v průměru 35 tisíc prodaných sedadel denně a více než 100 milionů vyhledávacích dotazů každý den.

Nápadů má každý spoustu. Ale jen malé procento lidí jim je ochotno obětovat čas a peníze, promyslet exekuci, přesvědčit lidi. My jsme byli od začátku hodně motivováni a byznysu jsme obětovali hodně. I přesto byly začátky hodně těžké a trvalo dlouho, než jsme našli náš aktuální modus operandi.
Oliver Dlouhýzakladatel Kiwi.com

Od letectví byl pak přechod k pozemní dopravě logickým krokem a další strategickou příležitostí. Dávalo to smysl a vycházelo to z dalšího trendu, a sice z možnosti zařídit si vše potřebné pro jednu cestu na jednom místě. Když už si hledáte let, proč k tomu rovnou nepřidat i cestu vlakem nebo autobusem do dalších destinací. Algoritmus opět hledal ta nejlevnější spojení. Ale také nabízel alternativy – kombinoval různé způsoby dopravy s lety a srovnával, jestli například cesta letadlem nevychází dvakrát tak dráž než jízda vlakem, a tím pádem, jestli by se právě vlak nevyplatil více.

Letos přišla pandemie koronaviru, která vystavila stopku cestování a leteckou dopravu srazila na kolena. Dopady pochopitelně pocítí i Kiwi.com, které je na leteckém průmyslu závislé. Ale třeba právě tahle krize bude odrazovým můstkem pro úplně jinou cestu. Vždyť i krize s sebou přinášejí zcela nové příležitosti. A touhu cestovat jen tak něco neporazí.

Let Deloitte Technology Fast 50 Z Rising Stars mezi nejrychleji rostoucí tech firmu ve střední Evropě

  • 2012 Oliver Dlouhý zakladá
    společnost SkyPicker / Kiwi.com
  • 2016 5. místo v kategorii Rising Stars
  • 2017 Vítěz hlavní kategorie
    Technology Fast 50
    Nejrychleji rostoucí firma
    ve střední Evropě
  • 2018 2. místo v žebříčku
    Technology Fast 50 CE
  • 2019 15. místo v žebříčku Technology Fast 50 CE
    5. místo v žebříčku Technology Fast 50 EMEA